luni, 13 martie 2017

Primii zece arhangheli (7)


Michael 

Arhanghelul Michael, sau cum îl numesc românii, Mihail, este de departe cel mai popu lar şi mai cunoscut arhanghel din întreaga tradiţie monoteistă. Este menţionat în Biblie, în Coran, în textele esenienilor şi în scripturile apocrife, dar şi în lucrările spirituale sau esoterice. Numele său, „Mi Ka El” provine din limba ebraică, şi a fost greşit interpretat ca însemnând „Cel ce este ca Dumnezeu”, inspirând o imensă măreţie şi putere. Numele său este însă o întrebare retorică, şi nu o afirmaţie, „Cine este ca Dumnezeu?”, cu alte cuvinte, nimeni şi nimic nu poate fi comparat cu măreţia şi vastitatea Atotputernicului. Este unul dintre arhanghelii asociaţi sferelor planetare. Multe surse îl plasează în Sfera Solară, în timp ce altele îl văd ca şeful Sferei lui Mercur. În ierarhia angelică, Sferei lui Mercur îi corespunde ordinul îngeresc al Ar hanghelilor, deci este corect să spunem că Mihail este şeful Sferei Mercuriene, şi totodată, căpetenia arhanghelilor, aşa cum îl înfăţişează majoritatea textelor sacre. Este înfăţişat ca un tânăr viguros, cu pletele strălucitoare, îmbrăcat ca un rege condu cător al oştirilor sale, având platoşa de aur şi mantaua de purpură. În mâna sa este mai tot timpul sabia de foc a dreptăţii sau lancea, câteodată şi steagul oştirilor divine, toate scufundate într - o lumină aurie orbitoare, de care întunericul şi toate fii nţele sale fug. Iconografic, este prototipul angelic al Sfântului Gheorghe, fiind de foarte multe ori găsit în ipostaza de biruitor, de purtător al victoriei asupra forţelor întunecate şi asupra Balaurului. Este unul dintre arhanghelii menţionaţi cu numele în Biblie, lucru deosebit de rar pentru îngeri. Numele lui Mihail apare în „Cartea lui Daniel”, „Cartea Iuditei” şi în „Revelaţia (Apocalipsa) lui Ioan”, iar numărul lucrărilor apocrife în care este menţ ionat este deosebit de numeros. În tradiţia ebraică, acesta este un înger deosebit de important, rivalizând ca popularitate poate doar cu Metatron. Are numeroase apariţii în multe cărţi necanonice sau tradiţionale, iar câteodată identitatea lui se subînţelege din titlurile cu care acesta este investit. Apar e în celebra “Carte a lui Enoh” ca unul dintre Îngerii Prezenţei, alături de Gabriel, Raphael, Uriel, Suriel, Raguel şi Phanuel, având multiple apariţii şi primind de la Dumnezeu multe misiuni. Michael este cel care aude strigătele oamenilor asupriţi de îngerii căzuţi, şi cere dreptate lui Dumnezeu, fiind apoi trimis să - l lege pe conducătorul acestora, Semyaza. Conducătorul oştirilor angelice dă întotdeauna dovadă de o mare milă, iubire şi compasiune pentru fiii oamenilor, însă este neînduplecat cu răzvrătiţii care căzuseră din Ceruri. El este numit “Comandantul lui Dumnezeu” şi “Prinţ al lui Israel”, deoarece dintre toţi îngerii neamurilor, Michael era cel ce apăra israeliţii. După legendă, acesta l - a învăţat pe patriarhul Enoh misterele dreptăţii şi clemenţei, Michael fiind arhanghelul milei, răbdării, iertării şi cumpătării. Există multe tradiţii legendare legate de acest arhanghel. Conform unora, Michael a fost primul înger care a îngenuncheat în faţa omului când acesta a fost creat, din porunca lui Dumn ezeu, si a rămas păzitorul lui Adam până la sfârşitul zilelor sale. Este îngerul care a executat porunca divină prin care Adam şi Eva au fost alungaţi din Paradisul Terestru, însă acesta a rămas în continuare să îi vegheze pe ei şi pe copiii lor cu multă iubire şi răbdare. Primul arhanghel este de asemenea şi primul dascăl, ajutându - l pe Adam să se acomodeze în condiţiile vitrege ale vieţii muritoare, învăţându - l cum să supravieţuiască şi arătându - i tainele lucrării pământului. După moartea primului părinte, Michael ia sufletul lui Adam la Ceruri într - un car de foc şi pledează la judecată în favoarea lui, cerându - i lui Dumnezeu să îl cureţe de păcatul său şi să îl primească în Paradis. În tradiţiile rabinice, îl putem vedea pe Michael şi ca luptător, şi ca avocat al lui Israel. După cum am menţionat la arhanghelul Samael, îngerii popoarelor se certau şi se luptau în ceruri la fel cum fac neamurile oamenilor pe Pământ, după concepţia acelor vremuri. Pe Michael îl vedem luptând cel mai des fie cu Samael, înger ul romanilor, fie cu Dobiel, îngerul persanilor, fie cu Uzza, îngerul egiptenilor. Există şi texte care îl pun faţă în faţă cu răul în sine, fără a - i fi asociat vreun popor pământesc, precum scripturile esenienilor de la Marea Moartă. Aici toţi drepţii şi credincioşii, denumiţi Fiii Luminii, sunt ajutaţi în lupta finală împotriva răului de oştirile angelice conduse de Michael. Forţele adverse, Fiii Întunericului, sunt conduşi de Belial, demonul minciunii, avariţiei, lascivităţii şi egoismului. În Cartea Zoh arului, Michael este unul dintre cei patru Arhangheli ai Universului, alături de obişnuiţii Gabriel, Raphael şi Uriel. Conform acestui text, el este cel care primeşte după moarte sufletele celor drepţi şi îi conduce la porţile Ierusalimului Ceresc, aşa cum făcea şi Hermes - Mercur la greci şi romani. Mai mult, Michael şi trupele sale străjuiesc intrarea în paradis, cerând socoteală celor veniţi, lăsându - i pe cei drepţi să intre şi deschizând porţile. Michael este mijlocitorul tuturor şi deschizătorul drumurilor în orice domeniu. În vechime, erau folosite numele a patru arhangheli în absolut orice ajutor şi împrejurare . 

Spre exemplu putem cere protecţie şi ajutor de la arhangheli cu următoarea formulă - rugăciune de uz general: „În numele Tatălui Ceresc, Michael, mergi înaintea mea şi deschide porţile. Gabriel, mergi în dreapta mea şi fi puterea braţului meu. Rafael, mergi în stânga mea şi du-mă pe cale sigură. Uriel, mergi în spatele meu şi abate loviturile vrăjmaşului. Amin” 

Protecţia celor patru arhangheli, în frunte cu Michael, este teribil de eficientă, iar forţele întunericului pot nu face nimic unui om cu inima curată care cere ajutorul lui Dumnezeu în acest fel. Michael a fost întotdeauna prietenul oamenilor şi apărătorul lor. Din mitica grădină a Edenului şi până în zilele noastre, ajutorul său în lupta împotriva întunericului a fost una dintre cele mai puternic e avantaje ale rasei umane. Momentele în care Michael apare diferitor oameni pioşi de -a lungul istoriei sunt deosebit de multe. Îndeosebi cei instruiţi să ridice un lăcaş de cult, un templu, o biserică sau o mănăstire, sunt sfătuiţi astfel de căre Arhanghelul Michael, fie în vis, fie în extaz mistic, de unde şi mulţimea de mănăstiri, catedrale sau biserici dedicate lui. În credinţele moderne, Michael este mai presus decât un simplu arhanghel. Biserica Sfinţilor de pe Urmă (Moromonii) urmează o credinţă conform căreia Michael a avut o misiune pe Pământ şi a fost întrupat în primul părinte al omenirii, anume Adam, iar Adventiştii şi Martorii lui Iehova susţin că Iisus ar fi fost întruparea perfectă a acestui arhanghel. Nu departe sunt ideile oferite de către „Cartea Urantia” în care Michael, unul din cei şapte Fii Creatori ai Tatălui, este creatorul Universului nostru local, numit Nebadon. Ultima misiune a lui Michael din Nebadon dintr-un total de şapte a fost întruparea în corp fizic, sub forma celui cunoscut ca Iisus din Nazaret. Adevărat sau nu, „Cartea Urantia” este unul dintre cele mai uimitoare documente revelate, oferind în cele peste 2000 de pagini informaţii unice legate de structura universurilor şi de misiunea lui Michael.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.