marți, 10 noiembrie 2015

Arhanghelii si Anotimpurile


Trecerea de la un anotimp la altul în cursul anului se produce, o stiti, atunci când soarele trece prin cele patru puncte cardinale numite solstitii si echinoctii. Acestea sunt ca niste noduri de forte cosmice, si în acele perioade, noi energii se revarsa pe pamânt. Dar, reînnoirea acestor forte nu se face automat, din cauza ca se repeta regulat în fiecare an. Nu, toate aceste schimbari se produc prin munca entitatilor care au sarcina de a se ocupa de pietre, plante, animale si oameni. Cele patru anotimpuri sunt plasate sub influenta a patru arhangheli: Raphael prezideaza primavara, Ouriel vara, Mikhael toamna, Gabriel iarna. Dupa traditie, Raphael, Ouriel, Mikhael si Gabriel sunt printre cei “Sapte îngeri care se tin în fata gloriei lui Dumnezeu.”

Când se apropie echinoctiul de primavara, toate spiritele si fortele naturii lucreaza sub conducerea lui Raphael pentru a reanima viata peste tot în univers. În regnul vegetal actiunea lor e mai spectaculoasa, dar ea atinge de asemenea si mineralele, animalele si oamenii. Aceasta reînnoire a vietii în natura e sinonima cu regenerarea omului, adica cu vindecarea.


Singura mentiune care e facuta despre Raphael în Scripturi se gaseste în Cartea lui Tobie. E o aventura extraordinara! Într-o zi, batrânul Tobit, care a orbit, primeste vizita unui tânar care se prezinta sub numele de Azaris, fiul unuia din parintii sai, si îi propune sa îl însoteasca pe fiul sau Tobie pâna în Medie pentru a cauta o suma de bani pe care Tobit a lasat-o depusa de mai mult de douazeci de ani. Tobit a acceptat. În drum, Azaris l-a instruit pe Tobie dându-i sfaturi; i-a sugerat chiar sa ceara mâna lui Sara, fiica unui om care le-a oferit ospitalitate. Asupra lui Sara era un blestem: ea s-a casatorit de sapte ori si de fiecare data, imediat dupa ceremonia casatoriei, demonul Asmodee a facut sa moara sotul sau. Pentru a anula blestemul, Azaris l-a sfatuit pe Tobie sa pescuiasca un anumit peste, sa-i scoata ficatul si inima si sa le arda: fumul a pus pe fuga demonul. Tobie s-a casatorit apoi cu Sara. Calatoria a continuat... Banii depusi au fost recuperati si în drumul de întoarcere spre casa Azaris i-a spus lui Tobie: “Îti garantez ca ochii tatalui tau se vor deschide, daca vei pune pe ei fiere de peste: medicamentul v-a actiona si îi va trage de pe ochi pielita alba...” Tobie s-a conformat indicatiilor primite si a redat astfel vederea tatalui sau. În final, când Tobie si tatal sau a vrut sa ofere cadouri acestui extraordinar tânar care le-a adus atâta bine, Raphael s-a facut cunoscut: “Va voi spune tot adevarul. Eu sunt Raphael, unul dintre cei sapte îngeri care se tin tot timpul gata sa apara în fata gloriei lui Dumnezeu...” si a disparut. E o poveste foarte frumoasa - v-am rezumat-o rapid, dar merita sa o cititi în întregime (“Cartea lui Tobie” nu figureaza în Biblia catolica).

În sfera lui Hod, kabalistii au plasat planeta Mercur. Ori, zeul Mercur (Hermes în mitologia greaca), este zeul calatorilor si al sanatatii. Este exact rolul pe care l-a jucat Raphael fata de Tobie pe care l-a însotit pe întreaga durata a calatoriei sale si l-a instruit în arta vindecarii relelor corpului (orbirea tatalui sau) si relelor sufletului (agresiunea demonului). Si nu din întâmplare, în zilele noastre, caduceul lui Hermes este simbolul medicilor.

Marea sarbatoare a primaverii este Pastele, care celebreaza reînvierea lui Crist în toata natura si trebuie sa fie de asemenea reînvierea noastra. În aceasta perioada nu e suficient sa remarcam ca pasarile cânta, ca arborii se acopera de frunze; e o întreaga munca de facut, o munca de reînnoire. În fiecare dimineata, când veniti la rasaritul soarelui, nu trebuie sa aveti în cap altceva decât aceasta reînnoire. Deci, lasati toate celelalte subiecte deoparte, tot ce este deja vechi si perimat, pentru a putea primi în fine noua viata si pentru a putea intra în comunicare cu acest mare curent care vine din inima universului.

Vara e plasata sub influenta lui Ouriel si acest nume are o semnificatie magnifica: “Dumnezeu este lumina mea”. Cu toate acestea, nu gasim nici o mentiune a acestui arhanghel în Scripturi. Pe durata verii, toata natura este în foc, aerul însusi e înfierbântat, si în ziua de 24 iunie, ziua sarbatorii lui Ioan Botezatorul, în momentul solstitiului de vara, se aprind traditional focuri pentru a celebra prin cântece si dansuri victoria caldurii si a luminii. Dar Biserica nu a încurajat aceasta maniera de a-l sarbatori pe Sfântul Ioan care aduce aminte de vechile ritualuri pagâne, pentru ca aceste reuniuni de barbati si femei care cânta, danseaza si beau în jurul unui foc o noapte întreaga, sfârsesc inevitabil în senzualitate si orgii.

Sarbatoarea Sfântului Ioan, e adevarat, se situeaza în momentul când soarele întra în Cancer - semn dominat de Venus - nu e sarbatoarea focului spiritual, ci a focului fizic, terestru. Ouriel este arhanghelul lui Malhouth, sfera pamântului, si focul peste care domneste nu e numai cel care face sa se coaca grânele si fructele arborilor, ci e si focul interior al planetei care întretine o întreaga materie în fuziune, unde se elaboreaza metale, minerale si care se asimileaza cu infernul.

În unele traditii, vara e simbolizata de un dragon care scuipa foc. Dragonul este acel animal mitic care traieste sub pamânt si nu iese la suprafata decât pentru a arde, a devora si a distruge. Dar el e de asemenea paznicul tuturor comorilor ascunse, pietrelor si metalelor pretioase, fructele pamântului, si, pentru a pune mâna pe aceste comori, trebuie sa fim capabili sa-l înfruntam si sa îl învingem. Aici, de asemenea, numeroase traditii, mai ales în povesti, celebreaza eroi îndrazneti si puri care au fost capabili sa-l învinga pe dragon pentru a pune mâna pe bogatiile sale. Iata povestiri asupra carora discipolul trebuie sa mediteze: nu trebuie sa ne lasam mâncati de dragon din cauza ca vara elibereaza fortele subterane.

Din pacate, din ce în ce mai mult, din cauza ca vara majoritatea oamenilor iau vacanta, se vede ca acest anotimp a devenit cel al eliberarii instinctelor si mai ales al lenii interioare si senzualitatii. Veti spune: "Dar e normal, pentru ca natura însasi ne invita." Natura inferioara, da. A venit momentul pentru voi de sa întelegeti importanta celor cinci planuri din care este constituita fiecare sefira. Daca ramâneti la nivelul inferior al lui Malhouth, Pamântul, evident, veti fi înghititi de instincte. Dar daca faceti o munca interioara pentru a va eleva în aceasta sefira si veti intra în relatie cu Sufletele glorioase, Ischim-ii, cu arhanghelul Ouriel si cu domnul Adonai Meleh, nu numai ca veti învinge dragonul, dar veti putea pune mâna pe bogatiile lui, adica vor aparea noi posibilitati spirituale în urma acestei munci de stapânire a fortelor obscure care sunt în voi.

Toamna este plasata sub influenta lui Mikhael, arhanghelul Soarelui în sefira Tiphereth. Mikhael este cel mai celebru înger; numele sau înseamna: "Cine este ca si Dumnezeu?" Traditia initiatica povesteste ca Lucifer era cel mai mare dintre Arhangheli. În puterea sa, el a început sa se creada egalul lui Dumnezeu si a vrut chiar sa-L detroneze. Atunci, vazând aceasta un alt Arhanghel s-a ridicat si a spus: "Cine e ca si Dumnezeu?" În ebraica: "Mi (cine) - ka (ca si) - El (Dumnezeu). Atunci Dumnezeu, care a vazut scena, i-a spus: "De acum înainte te vei numi Mikhael si vei fi seful militiei celeste."


În Vechiul Testament, Mikhael este arhanghelul tuturor victorilor asupra raului. În Noul Testament, mai ales în Apocalipsa, e spus ca el va fi cel care, la sfârsitul timpurilor, va doborî dragonul. În traditie se povesteste ca atunci când Moise a murit, diavolul a vrut sa puna mâna pe corpul sau, si tocmai arhanghelul Mikhael s-a opus si i l-a smuls din mâna. Numeroase tablouri si icoane îl reprezinta cu o balanta în mâna, cântarind, dupa moartea lor, faptele oamenilor: pe un platan se îngramadesc faptele rele, iar pe celalalt cele bune. În timpul acesta, diavolul este acolo, gata sa atraga omul în regatul sau infernal, si e furios, scrânsneste din dinti vazând ca Mikhael adauga pe platan o ultima fapta buna care face balanta sa se plece spre partea binelui!

Începutul toamnei coincide cu intrarea soarelui în Balanta. Toamna este anotimpul recoltelor. Se strâng fructele, se arunca cele rele si se pastreaza cele bune. "Recunoasteti un om dupa fructele sale", spunea Iisus. Si, într-un anume fel, putem spune ca fiecare recolta e o judecata. În natura, ca si în viata, toamna este cel mai bun anotimp, anotimpul fructelor care s-au copt sub razele soarelui a carui arhanghel este Mikhael.

Iarna, în fine, este sub influenta lui Gabriel, arhanghelul lui Iesod care este sefira Lunii. La intrarea în iarna celebram Craciunul, nasterea lui Crist. Exista legaturi strânse între arhanghelul Gabriel, nasterea copiilor, luna si iarna.

Gabriel a fost cel care l-a anuntat pe Zaharia despre nasterea unui fiu care va fi Ioan Botezatorul. Apoi, a anuntat Mariei nasterea lui Iisus: "Îngerul Gabriel a fost trimis de Dumnezeu într-un oras al Galileiei numit Nazareth la o fecioara logodita cu un om al casei lui David numit Iosif. Numele fecioarei era Maria. Îngerul a intrat la ea si i-a spus: Te salut, tu careia i s-a facut o favoare, Domnul este cu tine. Tulburata de aceste cuvinte, Maria se întreba ce poate sa însemne un asa salut. Îngerul i-a spus: Nu te teme, Maria, pentru ca ai gasit gratie în fata lui Dumnezeu. Si iata, vei fi însarcinata si vei naste un fiu si îi vei da numele de Iisus."




Ce este o nastere? O trecere din invizibil în vizibil, din imaterial în material, de la abstract la concret. Iar Luna, principiul feminin prin excelenta, prezideaza toate formele de încarnare, de la cele ale planului fizic pâna la cele planului spiritual. Pe timpul iernii noptiile sunt cele mai lungi, ritmul vietii încetineste, conditiile sunt cel mai putin propice manifestarilor exterioare si mai mult favorabile vietii interioare: omul este împins sa intre în el însusi pentru a pregati nasterea acelui copil de lumina pe care unele traditii l-au simbolizat printr-o perla. Perla, care vine din mare, are ca si ea relatii cu Luna. Pe Arborele Sefirotic, scoica perliera, este Iesod care, în corpul cosmic, reprezinta organele genitale. Acolo trebuie sa se formeze perla. Aceasta perla reprezinta chintesenta cea mai pura a dragostei. Scoica perliera, este principiul feminin care aduce pe lume o perla, un copil.

Cele patru anotimpuri sunt deci prezidate de patru arhangheli. Primavara este sub influenta lui Raphael, arhaghelul lui Hod; vara, sub influenta lui Ouriel, arhanghelul lui Malhouth; toamna sub influenta lui Mikhael, arhanghelul lui Tiphereth, si iarna sub influenta lui Gabriel, arhanghelul lui Iesod.  Cunoscând aceste corespondente, veti putea acum sa învatati sa lucrati cu cele patru anotimpuri, si astfel viata voastra va deveni mai plina de sens 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.