duminică, 19 iunie 2016

Respectul de sine


Un nivel sănătos de încredere în noi înşine e un factor esenţial pentru atingerea scopurilor, indiferentcă e vorba de obţinerea unei diplome de facultate, de punerea pe picioare a unei afaceri de succes, destabilirea unei relaţii frumoase sau de antrenarea minţii pe calea către fericire. Încrederea în sine preaslabă ne inhibă eforturile de a înainta, de a face faţă provocărilor şi chiar de a ne asuma riscuri atuncicând e nevoie, pentru urmărirea obiectivelor noastre. Excesul de încredere în noi înşine poate fi la fel depericulos. Cei care îşi văd în proporţii exagerate propriile aptitudini şi reuşite sunt predispuşi tot timpulla frustrare, dezamăgire şi furie, când realitatea intră în scenă şi lumea nu le confirmă imaginea idealizatăpe care şi-au construit-o despre ei înşişi. În plus, riscă mereu să cadă în depresie când nu se ridică la înălţimea propriei imagini perfecte. Mai mult, grandomania duce de multe ori la senzaţia că totul li secuvine şi la o aroganţă care-i îndepărtează de ceilalţi şi îi împiedică să stabilească relaţii satisfăcătoare din punct de vedere emoţional. Nu în ultimul rând, estimarea exagerată a propriilor aptitudini îi poatedetermina să-şi asume riscuri periculoase.




Pentru a face deosebirea între înfumurare şi încredere în sine justificată, a continuat el apoi, neputem gândi la consecinţele atitudinii respective – înfumurarea şi aroganţa au în general consecinţenegative, în timp ce o încredere în sine sănătoasă duce la efecte pozitive. Deci, când vine vorba de„încredere în sine“, trebuie să analizăm sensul de bază al acelui sine. Cred că există două tipuri. Un sensal sinelui, „ego“, nu e interesat decât de atingerea scopurilor proprii, a dorinţelor sale egoiste, şi ignorăcomplet binele celorlalţi. Celălalt fel de sine se bazează pe o atenţie adevărată faţă de cei din jur şi pedorinţa de a fi de ajutor. Pentru a îndeplini dorinţa aceasta de a ajuta, avem nevoie de un „sine“ foartebine definit şi de încredere în noi înşine. Aceasta e forma de încredere în sine care are consecinţe pozitive.

Aici trebuie să ţinem cont de ceea ce înseamnă „lipsa de încredere“ sau „a avea încredere“ cândvine vorba de un act anume, oricare ar fi el. Dacă-ţi lipseşte încrederea într-o privinţă înseamnă că, înesenţă, ai convingerea că poţi face lucrul acela, că, în sens general, stă în puterea ta. Iar dacă ceva nu-ţistă în puteri, dacă nu poţi să faci acel ceva, începi să te gândeşti: „Mda, poate nu sunt destul de bun saudestul de competent sau n-am să mă descurc“ – sau alte asemenea lucruri. Dar, dacă îmi dau seama că nupot face miracole, asta nu mă va face să-mi pierd încrederea, fiindcă de la bun început eu n-am crezut căaş fi avut puterea aceasta. Nu mă aştept să fiu în stare să fac tot ce ar face un Buddha care a atins 
iluminarea deplină: să ştiu totul, să percep totul sau să iau întotdeauna alegerea corectă. Aşadar, cândvine cineva la mine şi-mi cere să-l vindec sau să fac o minune sau altceva de felul acesta, nu-mi pierd încrederea în mine, ci doar mă simt foarte stânjenit.
Cred că, în general, sinceritatea faţă de noi înşineşi faţă de ceilalţi cu privire la ce suntem sau nu suntem în stare să facem combate senzaţia de lipsă de încredere în propria persoană.

 Totuşi, acum, de exemplu, când ne confruntăm cu situaţia relaţiei cuChina, mi se întâmplă uneori să simt că-mi pierd încrederea în mine. Dar de obicei mă consult pe temaaceasta cu oficialii şi, uneori, şi cu persoane neoficiale. Le cer părerea prietenilor, discut subiectul cu ei.Cum multe decizii se iau în urma discuţiilor cu mai mulţi oameni, nu în mod pripit, orice decizie luată măface să mă simt încrezător şi nu regret deloc alegerea făcută.Autoevaluarea fără teamă, cinstită, poate fi o armă eficientă împotriva îndoielii şi lipsei de încredere în propria persoană. Convingerea lui Dalai Lama că onestitatea aceasta acţionează ca antidot împotriva unor astfel de stări de spirit negative a fost confirmată chiar de o serie de studii recente, care arată în modclar că cei care au o imagine realistă şi corectă asupra propriei persoane tind să se placă mai mult şi să aibă mai multă încredere în ei înşişi decât cei care se cunosc prea puţin sau au o părere despre sine care nu corespunde cu realitatea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.